Publicaties
Meer lezen over taaldenkgesprekken? Bekijk de publicaties op deze pagina.
Meer lezen over taaldenkgesprekken? Bekijk de publicaties op deze pagina.
Taaldenkgesprekken: wat en waarom?
In dit artikel legt Resi Damhuis het belang van taaldenkgesprekken uit aan de hand van leer- en taalverwervingstheorie.
Tjipcast: goed lesgeven aan nieuwkomers
In deze podcast praat bestuurslid Hanna Kuijs met Tjip de Jong en Judith van de Vooren over goed onderwijs aan nieuwkomers. Natuurlijk komen hierbij ook taaldenkgesprekken voorbij!
LOWAN website: taaldenkgesprekken met nieuwkomers
Hier vind je videovoorbeelden en didactische tips voor taaldenkgesprekken met nieuwkomers. Je leest er ook hoe taaldenkgesprekken precies bijdragen aan (tweede)taalontwikkeling.
Taaldenkgesprekken met nieuwkomers: hoe help je leerkrachten uitdagende leermomenten te creëren?
Een artikel uit Tijdschrift Taal, voor opleiders en adviseurs die leerkrachten willen ondersteunen bij het voeren van goede taaldenkgesprekken met nieuwkomers.
Een handleiding voor het voeren van Rijke gesprekken in het PO en VO, ontwikkeld door SLO. Met bijbehorende lessenseries!
Leraar24: mondeling vaardiger dankzij rijke taaldenkgesprekken
Bestuursleden Anne-Christien Tammes en Hanna Kuijs leggen uit waarom taaldenkgesprekken belangrijk zijn en geven tips voor de praktijk.
Hoe daag je kinderen uit om actief te denken in gesprekken tijdens spel? Resi Damhuis en Eefje van der Zalm schreven er een artikel over voor tijdschrift Zone.
Meer taalontwikkeling? Wees speelmaatje!
Wat kun je als professional doen in doen-alsof spel om de taal- én spelontwikkeling van kinderen te stimuleren? In dit artikel uit HJK lees je meer over over de opbrengsten van het project Kansen in Spel.
Taaldenkgesprekken, speciaal voor alle leerlingen
Resi Damhuis en Bé Poolman schreven voor MeerTaal een artikel over taaldenken in het gespecialiseerd onderwijs.
Dit artikel is helaas alleen beschikbaar voor abonnees van MeerTaal.
Werken aan taaldenkgesprekken in W&T
Resi Damhuis en Anne-Christien Tammes ontwikkelden een didactisch model voor taaldenkgesprekken tijdens lessen Wetenschap en Techniek. In dit artikel uit Tijdschrift Taal beschrijven ze het model en de theoretische achtergrond ervan.